flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Якщо особа, отримавши дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, сама зволікає з його розробкою та поданням на затвердження, вона цілком може очікувати, що земельна ділянка буде надана в користування іншій особі.

02 листопада 2020, 09:12
У грудні 2017 року ОСОБА_1 звернулася до суду з позовом до ОСОБА_2 , треті особи: Хмельницька районна державна адміністрація, управління з питань реєстрації Хмельницької міської ради, про визнання незаконним, скасування рішень та скасування державної реєстрації права власності.
Свої вимоги позивач мотивувала тим, що 05 листопада 2012 року розпорядженням Хмельницької РДА № 2206/2012-р їй було надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,12 га, і на підставі цього розпорядження ліцензованою установою ПП «Діоріт Плюс 1» було розроблено та встановлено проект землеустрою щодо відведення земельно ділянки, та на підставі поданих документів управління Держземагенства у Хмельницькому районі Хмельницької області було підтверджено законність даного проекту, а земельній ділянці присвоєно кадастровий номер 6825083600:03:005:1752. 25 лютого 2016 року рішенням сесії Лісовогринівецької сільської ради 1-го скликання було проведено розгляд її заяви та затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,10 га та передано їй у власність зазначену земельну ділянку. Під час подачі документів для реєстрації права власності на дану земельну ділянку стало відомо, що відведена позивачу земельна ділянка передана у власність іншій особі, а саме 14 грудня 2015 року державним реєстратором реєстраційної служби проведена державна реєстрація права власності за ОСОБА_2 на земельну ділянку площею 0,10 га, що розташована на території Лісовогринівецької сільської ради, що призначена для індивідуального садівництва, якій присвоєно кадастровий номер 6825083600:03:005:1752. Право власності ОСОБА_2 набула на підставі рішення Лісовогринівецької сільської ради, що на думку позивача є незаконним.
У зв`язку із цим просила суд скасувати рішення Лісовогринівецької сільської ради Хмельницького району Хмельницької області про надання дозволу ОСОБА_2 на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) орієнтовною площею 0,10 га, та рішення сесії Лісовогринівецької сільської ради Хмельницького району Хмельницької області про затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) та надання її у власність ОСОБА_2 , площею 0,10 га кадастровий номер 6835083600:03:005:1752 із земель комунальної власності (категорія земель сільськогосподарського призначення) для ведення індивідуального садівництва, розташованої у с. Лісові Гринівці Хмельницького району Хмельницької області.
У січні 2018 року до суду звернулась ОСОБА_2 із зустрічним позовом до ОСОБА_1 , Лісовогринівецької сільської ради Хмельницького району, третя особа - Хмельницька районна державна адміністрація, про визнання незаконним та скасування рішення сесії сільської ради.
Свої вимоги позивач за зустрічним позовом мотивувала тим, що рішенням 40-ої чергової сесії Лісовогринівецької сільської ради 6-го скликання від 30 жовтня 2015 року за № 124 було затверджено технічну документацію із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі площею 0,1000 га (кадастровий номер 6825083600:03:005:1752) та передано у власність цю земельну ділянку ОСОБА_2 . Зазначає, що з первісного позову їй стало відомо, що 05 листопада 2012 року Хмельницька РДА видала розпорядження за № 2206, згідно із яким ОСОБА_1 було надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок із земель державної власності (землі сільськогосподарського призначення) для ведення садівництва на території Лісовогринівецької сільської ради площею 0,12 га. Згідно пункту 2 вищезазначеного розпорядження Хмельницької РДА від 05 листопада 2012 року, ОСОБА_1 повинна була подати проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки для затвердження в райдержадміністрацію протягом одного року, тобто до 05 листопада 2013 року. ОСОБА_2 вважає, що рішення 6 сесії 1 скликання Лісовогринівецької сільської ради Хмельницького району від 26 лютого 2016 року № 48 в частині затвердження ОСОБА_1 проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,1000 га для ведення садівництва із земель комунальної власності (категорія земель сільськогосподарського призначення), що розташована в с. Лісові Гринівці Хмельницького району на території Лісовогринівецької сільської ради, та передання у приватну власність ОСОБА_1 земельної ділянки площею 0,1000 га, кадастровий номер 6825083600:03:005:1752, є протиправним та просила визнати це рішення незаконним та скасувати.
Рішенням Хмельницького міськрайонного суду Хмельницької області від 11 червня 2018 року в задоволенні позову ОСОБА_1 відмовлено. Позов ОСОБА_2 задоволено. Визнано незаконним та скасовано рішення 6 сесії 1 скликання Лісовогринівецької сільської ради від 26 лютого 2016 року за № 48 про затвердження ОСОБА_1 проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,1000 га для ведення садівництва із земель комунальної власності (категорія земель сільськогосподарського призначення, що розташована в с. Лісові Гринівці Хмельницького району на території Лісовогринівецької сільської ради) та передачу у приватну власність ОСОБА_1 земельної ділянки (кадастровий номер 6825083600:03:005:1752) площею 0,1000 га для ведення садівництва із земель комунальної власності (категорія земель сільськогосподарського призначення, що розташована в с. Лісові Гринівці Хмельницького району на території Лісовогринівецької сільської ради). Вирішено питання про судовий збір.
Рішення суду першої інстанції мотивовано тим, що при прийнятті оскаржуваного рішення Лісовогринівецькою сільською радою не було враховано, що рішенням сесії Лісовогринівецької сільської ради № 124 від 30 жовтня 2015 року вже було затверджено технічну документацію із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі площею 0,1000 га спірну земельну ділянку передано у власність ОСОБА_2 , а 14 грудня 2015 року відповідачу видано свідоцтво про реєстрацію права власності на вказану земельну ділянку. За висновками суду, підстави для скасування рішення Лісовогринівецької сільської ради № 70 від 31 серпня 2015 року «Про надання дозволу на виготовлення технічної документації з землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі» та рішення № 124 від 30 жовтня 2015 року «Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі» відсутні, у зв`язку з чим позовна вимога про скасування рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень державної реєстраційної служби задоволенню не підлягає.
Постановою Апеляційного суду Хмельницької області від 06 вересня 2018 року апеляційну скаргу ОСОБА_1 залишено без задоволення. Рішення Хмельницького міськрайонного суду Хмельницької області від 11 червня 2018 року залишено без змін.
Апеляційний суд, погоджуючись з рішенням суду першої інстанції, зазначив про те, що рішення суду першої інстанції є законним та обґрунтованим, підстав для його скасування немає.
Мотиви, з яких виходить Верховний Суд, та застосовані норми права
Відповідно до статті 116 ЗК України - громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням, органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.
Статтею 118 ЗК України встановлено порядок безоплатної приватизації земельних ділянок громадянами. Так, громадянин, зацікавлений у приватизації земельної ділянки, яка перебуває у його користуванні, подає заяву до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень.
Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки розробляється за замовленням громадян суб`єктами господарювання, що є виконавцями робіт із землеустрою згідно із законом, у строки, що обумовлюються угодою сторін.
Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки погоджується в порядку, встановленому статтею 186-1 цього Кодексу.
Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, у двотижневий строк з дня отримання погодженого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (а в разі необхідності здійснення обов`язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи) приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.
✔Згідно із висновком, викладеним у схожій справі у пункті 40 постанови Великої Палати Верховного Суду № 688/2908/16-ц (провадження № 14-28цс20) від 29 вересня 2020 року якщо особа, отримавши дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, сама зволікає з його розробкою та поданням на затвердження, вона цілком може очікувати, що земельна ділянка буде надана в користування іншій особі.
✔Крім того, при прийнятті оскаржуваного рішення Лісовогринівецькою сільською радою не було враховано, що рішенням сесії Лісовогринівецької сільської ради № 124 від 30 жовтня 2015 року вже було затверджено технічну документацію із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі площею 0,1000 га із земель комунальної власності та передано у власність ОСОБА_2 земельну ділянку (кадастровий номер 6825083600:03:005:1752) площею 0,100 га із земель комунальної власності (категорія земель сільськогосподарського призначення) для ведення індивідуального садівництва, що розташована в с. Лісові Гринівці Хмельницького району на території Лісовогринівецької сільської ради, та 14 грудня 2015 року ОСОБА_2 видано свідоцтво про реєстрацію права власності на вказану земельну ділянку.
✔З урахуванням викладеного, та у зв`язку із зволіканням позивача щодо поданням на затвердження проекту землеустрою, правильними є висновки судів попередніх інстанцій про те, що рішення Лісовогринівецької сільської ради від 26 лютого 2016 року за № 46 про затвердження ОСОБА_1 проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,1000 га для ведення садівництва із земель комунальної власності (категорія земель сільськогосподарського призначення, що розташована в с. Лісові Гринівці Хмельницького району на території Лісовогринівецької сільської ради) та передачі в приватну власність ОСОБА_1 земельної ділянки (кадастровий номер 6825083600:03:005:1752) площею 0,1000 га для ведення садівництва із земель комунальної власності (категорія земель сільськогосподарського призначення, що розташована в с. Лісові Гринівці Хмельницького району на території Лісовогринівецької сільської ради) є незаконним та підлягає скасуванню.