flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Інформація про порядок і підстави звернення громадян до суду при реалізації ними виборчих прав

  Інформація

про порядок і підстави звернення громадян до суду при реалізації ними виборчих прав.

 

Постановою Верховної Ради України №757- V ІІ від 22.02.2014 року, яка опублікована у друкованому виданні "Голос України" від 23.02.2014 року №34, на 25 травня 2014 року призначені позачергові вибори Президента України. Виборчий процес щодо підготовки та проведення позачергових виборів Президента України розпочався 25 лютого 2014 року.

            Саме через механізм виборів народ України реалізовує своє конституційне право щодо здійснення державної влади. Вибори є основним інструментом контролю народу України за діяльністю політичних та громадських інституцій, щодо реалізації запропонованих ними програм в органах державної влади та органах місцевого самоврядування. Найважливішим забезпеченням реалізації природного права громадян на будь-яких виборах є судовий захист цього права адміністративними судами.

            Відповідно до частини 1 статті 17 Кодексу адміністративного судочинстваспори щодо правовідносин, пов'язаних з виборчим процесом підлягають розгляду в порядку адміністративного судочинства.

Відповідно до статті 99 Закону України «Про вибори Президента України» провадження в окремих категоріях справ у судах, а також порядок розгляду та оскарження рішень визначаються Кодексом адміністративного судочинства України з урахуванням особливостей, передбачених цим Законом. Зокрема, до суду можуть бути оскаржені:

1) рішення, дії чи бездіяльність органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, закладів та організацій, їх посадових та службових осіб - за місцезнаходженням відповідного органу, підприємства, установи, закладу, організації, посадової (службової) особи, рішення, дії чи бездіяльність яких оскаржуються у порядку, передбаченомустаттею 174 Кодексу адміністративного судочинства України;

2) акти чи дії партій (блоків) - суб'єктів виборчого процесу, об'єднань громадян, крім тих, які відповідно до закону, статуту (положення) об'єднання громадян належать до їх внутрішньої організаційної діяльності або їх виключної компетенції - за місцезнаходженням органу об'єднання громадян, виборчого блоку, акти чи дії якого оскаржуються у порядку, передбаченому статтею 175 Кодексу адміністративного судочинства України;

3) дії чи бездіяльність засобів масової інформації, їх власників, посадових і службових осіб, творчих працівників - за місцезнаходженням засобу масової інформації, дії чи бездіяльність якого оскаржуються у порядку, передбаченому статтею 174 Кодексу адміністративного судочинства України;

4) рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісій, у тому числі рішення Центральної виборчої комісії із встановлення результатів виборів у порядку, передбаченому статтею 172 Кодексу адміністративного судочинства України.

Дії кандидатів на пост Президента України, партій (блоків) - суб'єктів виборчого процесу, їх довірених осіб оскаржуються до Київського апеляційного адміністративного суду.

Статтею 100 цього Закону визначено суб’єктів звернення з позовом до суду, серед яких виборча комісія, кандидат на пост Президента України, партія (блок), виборець, законні права або охоронювані законом інтереси яких порушено.

Статті 172-174 КАС України передбачають, що до компетенції Чернівецького районного суду Вінницької області, як адміністративного суду в спорах щодо виборчого процесу, віднесений наступний перелік справ:

·                    про уточнення списків виборців. Позовну заяву про уточнення списку виборців може бути подано не пізніше як за два дні до дня голосування (ч. 3 ст. 173 КАС України). Позовні заяви зазначеної категорії подаються до адміністративного суду без сплати судового збору (ч. 3 ст. 173 КАС України). Проте, слід звернути увагу, що відповідно до статей 19, 20 Закону України "Про Державний реєстр виборців", особа, яка набула права голосу, або особа, яка має право голосу, однак виявила, що вона не включена до Реєстру, може за власною ініціативою звернутися до органу ведення Реєстру за місцем свого проживання на території України щодо свого включення до Реєстру, а кожен виборець у разі зміни його персональних даних може особисто звернутися до органу ведення Реєстру відповідно до своєї виборчої адреси із заявою про внесення змін до його персональних даних у Реєстрі, тобто передбачена можливість врегулювання спору в позасудовому порядку. 

·          щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності дільничних виборчих комісій. Ці позовні заяви мають наступні строки звернення до суду:

- позовні заяви щодо рішень, дій чи бездіяльності виборчої комісії, членів цих комісій може бути подано до адміністративного суду у п'ятиденний строк з дня прийняття рішення, вчинення дії або допущення бездіяльності (ч. 6 ст. 172 КАС України).

- позовні заяви щодо рішень, дій чи бездіяльності виборчої комісії, членів цих комісій, що мали місце до дня голосування, може бути подано до адміністративного суду у п'ятиденний строк з дня прийняття рішення, вчинення дії або допущення бездіяльності, але не пізніше двадцять четвертої години дня, що передує дню голосування (ч. 7 ст 172 КАС України).

- позовні заяви щодо рішень, дій чи бездіяльності дільничної виборчої комісії, членів цих комісій, що мали місце у день голосування, під час підрахунку голосів та встановлення результатів голосування на дільниці, може бути подано до адміністративного суду у дводенний строк з дня прийняття рішення, вчинення дії або допущення бездіяльності (ч. 8 ст.172 КАС України).

Відповідно до частини 9 статті 172 КАС України суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених КАС України. Відповідно до ч. 2 ст. 4 Закону України «Про судовий збір», за подання до адміністративного суду адміністративного позову немайнового характеру встановлюється судовий збір в розмірі 0,03 розміру мінімальної заробітної плати, що становить 73 гривні 08 копійок.

·                    щодо дій чи бездіяльності засобів масової інформації, інформаційних агентств, підприємств, установ, організацій, їхніх посадових та службових осіб, творчих працівників засобів масової інформації та інформаційних агентств , що порушують законодавство про вибори. Позовні заяви щодо дій чи бездіяльності засобів масової інформації, інформаційних агентств, підприємств, установ, організацій, їхніх посадових та службових осіб, творчих працівників засобів масової інформації та інформаційних агентств, що порушують законодавство про вибори можуть бути подані: у п'ятиденний строк з дня вчинення дії або допущення бездіяльності, а щодо дій чи бездіяльності, які мали місце до дня голосування - у п'ятиденний строк з дня прийняття рішення, вчинення дії або допущення бездіяльності, але не пізніше двадцять четвертої години дня, що передує дню голосування (ч. 4 ст. 174 КАС України).

Позовна заява (скарга) подається до суду в письмовій формі і повинна відповідати вимогам статті 106 КАС України та статті 95 Закону України "Про вибори Президента України", зокрема містити:

1) назву суду, до якого вона подається;

2) прізвище, ім'я, по батькові, місце проживання громадянина України або точну назву та місцезнаходження (офіційну поштову адресу) виборчої комісії чи партії (блоку) - позивача;

3) назву, найменування відповідача та його поштову адресу;

4) суть порушеного питання;

5) виклад обставин і зазначення доказів, якими обгрунтовуються вимоги;

6) чітко сформульовані вимоги;

7) перелік документів і матеріалів, що додаються;

8) зазначення зацікавлених осіб, яких позивач вважає за потрібне залучити до розгляду скарги;

9) підпис позивача чи його представника із зазначенням дати підписання.

Позовна заява підписується особою, яка її подає. Позовна заява, що подається від імені виборчої комісії або партії (блоку), підписується її головою (керівником) або іншою уповноваженою на те особою із засвідченням підпису печаткою виборчої комісії або партії (партій, що входять до блоку). До позовної заяви додаються її копії у кількості, яка дорівнює кількості суб'єктів оскарження та зацікавлених осіб, зазначених у позові.

Відповідно до частини 5 статті 177 КАС України, судові рішення за наслідками розгляду справ, в спорах щодо виборчого процесу, можуть бути оскаржені в апеляційному порядку у дводенний строк з дня їх проголошення, а судові рішення, ухвалені до дня голосування, - не пізніш як за чотири години до початку голосування.

Відповідно до частини 7 статті 11 Закону України "Про вибори Президента України" виборчий процес завершується офіційним оприлюдненням Центральною виборчою комісією результатів виборів Президента України або офіційною публікацією подання Центральної виборчої комісії до Верховної Ради України щодо призначення повторних виборів Президента України.

Частина 6 статті 96 Закону України "Про вибори Президента України" передбачає, що суди організують свою роботу під час виборчого процесу, в тому числі у вихідні дні та в день голосування, таким чином, щоб забезпечити прийом та розгляд скарг у строки та в спосіб, встановлені цим Законом.

Чернівецького районному суді Вінницької області встановлено особливий режим роботи для суддів і працівників апарату  у позаробочий час, святкові і неробочі дні, а також напередодні дня виборів та у день виборів.

Так, зокрема, затверджено графік чергування суддів та відповідальних працівників апарату Чернівецького районного суду. Відповідно до затвердженого графіку Чернівецького районний суд Вінницької області з 25 лютого 2014 року і до завершення виборчого процесу  в робочі дні працюватиме з 9.00 до 17.00у вихідні, святкові і неробочі дні Чернівецького районний суд працюватиме цілодобово. Метою таких заходів є організаційне забезпечення підготовки та розгляду адміністративних справ відповідної категорії з додержанням строків, передбачених Кодексом адміністративного судочинства України.